Bijna een maand in Ghana! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kim Bosch - WaarBenJij.nu Bijna een maand in Ghana! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kim Bosch - WaarBenJij.nu

Bijna een maand in Ghana!

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Februari 2014 | Ghana, Kumasi

Het is gewoon al bijna een maand geleden dat ik in het vliegtuig stapte. Dit gigantisch grote meisje op zoek naar avontuur en misschien ook wel een beetje op zoek naar zichzelf. Eigenlijk geen benul hebbende wat me te wachten stond. Typisch iets voor mij. En ik probeer momenteel een woord te bedenken die de afgelopen tijd samenvat. Gewoon omdat het kan. Maar dat is geen makkelijke opgave. Ik denk dat dankbaarheid het beste past. En hoe vaker ik het schrijf, des te lelijker klinkt het. Maar ik kan echt niet op iets beters komen.

Dankbaar dat ik nu besef wat ik eigenlijk allemaal wel niet heb. Dankbaar dat ik deze kans heb. Dankbaar dat ik zo ongelofelijk veel lieve mensen al om me heen heb en nog kan ontmoeten. Dankbaar dat ik hier zo veel kan leren. Dankbaar dat ik uberhaupt dit stuk kan schrijven, want er zijn hier meiden van 26 die niet eens hun eigen naam kunnen schrijven. Dus al helemaal dankbaar en een hoop motivatie om volgend jaar te gaan studeren. (weet alleen nog steeds niet zeker wat, klein probleempje maar! Is hopelijk voordat ik terug kom opgelost…) Maar ook dankbaar dat ik hier over veel dingen kan nadenken en hopelijk ook wat dingen kan achterlaten in Ghana en met zoveel meer mag terugkomen.

En ik ben er nog lang niet! Nog 2,5 maand te gaan. Waar ik ontzettend naar uitkijk en waarbij ik op sommige momenten zelfs bang ben dat ik te weinig tijd heb. Maar waar er ook nog steeds momenten gaan komen dat ik het moeilijk ga hebben. En ook al begin ik me hier steeds meer thuis te voelen en kan ik echt van zoveel dingen en momenten genieten. Ik kan ook nog steeds niet wachten om iedereen in Nederland weer persoonlijk uit te kunnen horen en plat te kunnen knuffelen! En om een boterham met kaas te kunnen eten. (En ze zouden een ander woord moeten vinden voor dankbaar, want ik vind dat het echt niet tof klinkt. Iemand suggesties?)

Maar jullie moeten niet schrikken als ik als blonde afro terugkom in plaats van dat ik een afro kindje meeneem! Aangezien mijn haar toch wel een klein beetje moeite heeft met het klimaat hier. Maar het scheelt weer dat ik hier toch wel elke dag een nieuw huwelijksaanzoek krijg. Of gewoon random een briefje van een een random persoon met zijn telefoonnummer die bevriend met me wilt worden en met me wilt gaan lunchen. Kan gewoon! En dat terwijl ik er hier echt alles behalve charmant rondloop met mijn afro haar en kleding die lekker aan je lichaam blijft plakken door de hitte en een huid die in serieus gevecht is met het klimaat! Dus geloof me ik doe jullie een plezier door niet al te veel foto’s van mezelf te maken hier!

Al zou ik hier zo graag de fotocamera van mijn vader willen hebben. Beetje contrastrerend persoon ben ik... Maar om de blikken van sommige straatkinderen vast leggen. Dat zou ik echt wel heel tof vinden om te doen. De vrolijke, bange, boze, krachtige, wanhopige en hopende ogen die je aankijken. Maar sommige dingen kan ik ook gewoon niet vastleggen. Momenten die je gewoon mee moet maken en die hopelijk voor altijd op mijn netvlies gebrand zullen blijven. Hoe cliché het ook klinkt! En waarschijnlijk klinkt het volgende ook behoorlijk cliché, maarja die dingen bestaan niet voor niets!

Want ondanks alle dankbaarheid kan ik hier ook echt ongelofelijk gefrustreerd raken. Gefrustreerd dat hier heel veel kinderen niet de kansen krijgen die ze verdienen. Gefrustreerd dat heel veel kinderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Gefrustreerd dat er zo ongelofelijk veel dingen gewoon echt oneerlijk zijn. Het moment dat je op tv een opsporingsbericht ziet voor een jongen, van 18 terwijl je in een kamer zit met zo veel kinderen die totaal geen eigen identiteit meer hebben. Waarvan de ouders er misschien pas jaren later achter zouden kommen als hun kind overleden zou zijn. Kinderen die niet eens weten wat hun eigen leeftijd is. Dat moment is zo dubbel. Natuurlijk, ik vind het echt heel erg dat die jongen vermist is. Maar het is moeilijk om te zien dat niemand het zou merken als 1 van die kinderen in die kamer vermist zou zijn. En alleen omdat die jongen uit een famillie komt die geld heeft, wordt hij wel gezocht. Terwijl die andere kinderen keihard moeten werken om te overleven.

En natuurlijk wist ik dat als ik hier heen zou komen dat dit er zou zijn. Serieus Kim je gaat vrijwilligerswerk doen met straatkinderen. Wat verwacht je dan?! Maar blijkbaar zit er voor mij echt een immens groot verschil tussen iets weten en iets met mijn eigen ogen zien. En nu ik dit met eigen ogen zie, is het toch anders. En nee ik ga voortaan echt niet alle vrije tijd van mijn leven besteden aan het verbeteren van de wereld. Want ik houd toch echt iets te veel feesten, lunchen, shoppen, festivals en ga zo nog maar even door. Maar hopelijk kan ik er op mijn eigen manier wel iets aan doen.

En ook frustraties als ik hoor dat Sven Kramer de 5 kilometer heeft gewonnen en ik het gewoon niet kan zien. Aangezien Programma Gemist niet te streamen is in Ghana. En ik overal zie dat er zulke toffe concertkaartjes gekocht worden en ik daar dus niet 1 van ben. Maar ach daar kan ik even om treuren als ik op vrijdag bij het zwembad lig om bij te komen en bij te kleuren. Hoe is het weer daar eigenlijk? En al die prachtige gezichtjes en gekke gesprekken zullen er wel voor zorgen dat ik het hier ga overleven. Dus wordt maar bang, over 2,5 maand is het wel weer gedaan met jullie rust!

Een dag te vroeg, maar jullie krijgen de echte waarschijnlijk behoorlijk verlaat: onwijs dikke knuffel voor alle mensen die geen Valentijn hebben dit jaar! Als iemand trouwens nog toffe valentijns verhalen morgen gaat meemaken, ik wil ze weten!!

Kus

  • 13 Februari 2014 - 20:57

    Maaike:

    Hey aapie!!
    Ik ben super jaloers op al die mooie verhalen wat super gaaf en indrukwekkend!
    Hopelijk heb je het ondanks al deze frustraties wel naar je zin!
    Om je nog vrolijker te maken: Hier in Nederland is het heerlijk aan het regenen en lijkt het inmiddels wel herfst terwijl we dat toch wel gehad zouden moeten hebben..
    Verder geen bijzondere verhalen vanuit enske want alles wat ik uitspook is bier drinken en keihard studeren! Laten we afspreken dat je na je meesterlijke trip in ghana even een wereldreis maakt naar enschede ;p dan doen we gezellig een drankje want ik wil wel veeel meer verhalen horen als je terug bent!
    owjaah ps
    nederland heeft al een stuk of 12 medailles gehaalt op de olympische spelen( gelukkig is het allemaal terug te kijken ook over twee en een halve maand)

    Dikkeee kusss
    Maaike

  • 15 Februari 2014 - 15:55

    Kim Uit De Bosch:

    Heey nog groter aapje!!

    Je mag altijd langskomen als je wilt!!
    Ja zeker, ik kan soms misschien een boel veel klagen. Maar zou het echt voor geen goud hebben willen missen.
    Wat zuurtjes!! Ik stuur wel even wat warmte en zon jullie kant op, hopelijk komt het aan voordat ik terug ben..
    Hahaha nouja is ook niks mis mee toch?! Nog steeds tevreden met je opleiding en loop je ook nog een beetje op schema? Al mag je deze vragen ook wel beantwoorden als ik jou kom pesten in Enschede, want sowieso dat ik je daar aan ga houden!! Want wil eigenlijk ook wel eens even uithoren wat je daar allemaal uitspookt!! Want volgens mij gebeurt er wel meer dan bier zuipen (;
    Jaaaaaa we doen het echt belachelijk goed... Goede tip!! Dat ga ik ook zeker doen als ik terug ben!!

    Dikke kus terug!!

  • 18 Februari 2014 - 06:23

    Gerrie Leurink-van Ark:

    hoi kim
    ik ben je de hele mnd al aan het volgen wat een prachtige reis en verslag je kent me niet maar jou vader is mjin neef en ik hoorde van je opa dat je deze reis aan het maken bent prachtig vind ik het .ik blijf je volgen dus nog veel plezier .
    groetjes uit apeldoorn

  • 22 Februari 2014 - 14:58

    Kim Uit De Bosch:

    Hallo Gerrie,

    Wat ongelofelijk leuk om te lezen! Dankjewel, ik hoop dat het de komende tijd ook leuk blijft om te volgen!

    Groetjes uit Afrika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 19314

Voorgaande reizen:

07 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Roadtrip back to Africa

15 Januari 2014 - 26 April 2014

Ghana

Landen bezocht: